piórko, papier, 50 x 36 cm w świetle pass-partout, sygn. p.d.: Marczyński
* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.
Adam Marczyński Studiował na krakowskiej ASP, którą ukończył w 1936 r. W latach 1945?1979 wykładał
w macierzystej uczelni. Należał Grupy Krakowskiej i brał udział w jej reaktywowaniu
w 1957 r. Był przedstawicielem krakowskiej awangardy. Jego malarstwo przedwojenne
czerpało z ekspresjonizmu, kubizmu i koloryzmu. Po wojnie jego twórczość ewoluowała,
przechodząc wiele faz. Po okresie abstrakcji lirycznej przeszedł do tworzenia ?Konkretów?,
obrazów zbudowanych ze zniszczonych materiałów. Z początkiem lat sześćdziesiątych
pojawiły się w tych obrazach elementy geometryczne, tworząc superpozycje dwu form ?
starej, ekspresyjnej i nowej, geometrycznej. W czasem forma geometryczna została wzbogacona
elementami ruchomymi. Z końcem lat sześćdziesiątych tworzył obrazy zbudowane
z ruchomych kasetonów, w których istotną rolę odgrywał widoczny kolor pochodzący z odbicia
światła. Jego ostatnimi dziełami były ascetyczne w formie białe reliefy, manifestujące
wyłącznie dwuwymiarowe podziały geometryczne.
Czytaj więcej