• Opis
  • 17.
Andrzej Sobiepan
ur. 1982
Hiperpowierzchnie 1/1/2, Hiperpowierzchnie 1/1/3, 2018

dyptyk
MDF, farby i masa poliuretanowa oraz pigmenty sypkie
43 x 43 cm, sygn.: Andrzej Sobiepan 2018

Co stanowi o wartości danego przedmiotu? Co jest pożądane i cenne? Co jest szczególnie mile widziane przez galerie komercyjne? Pojedyncze egzemplarze i limitowane edycje? Sztuka jako piękny przedmiot, bez aspiracji do interpretowania, nie koncentrujący się na kwestii przekazywania treści. Obiekt zaprzeczający masowej produkcji i masowej sprzedaży. Maksymalna precyzja wykonania jako świadectwo prawdziwej rzemieślniczej wirtuozerii. Kryształy jako eleganckie zestawienie form. Struktury kojarzone z przepychem i luksusowym, biżuteryjnym wręcz wyrobem. Bez doszukiwania się dodatkowych znaczeń. Wyłącznie jako pobrzmiewający daleko w tle przytyk do współczesnego konsumpcjonizmu. Wyrażający się niekoniecznie w przysłowiowym złym guście ludzi nieprzyzwoicie majętnych, a w chęci posiadania pięknych i ponadczasowych „klejnotów”. „Hiperpowierzchnie” to cykl prac. Krótka seria pięknych obiektów. Ekskluzywne produkty „premium”. Biżuteria autorska. Malarskie haute couture. Bezwstydnie deklarujące swój hedonizm i talent kreacyjny natury. Prace Sobiepana to płaskorzeźby i reliefy, które odzwierciedlają obraz kamieni szlachetnych. Sama nazwa cyklu jawi się jako wielowymiarowa przestrzeń przepełniona nadmiarem i przepychem.
Andrzej Sobiepan

Cena wywoławcza: 2 400 zł
Andrzej Sobiepan
ur. 1982
Absolwent wrocławskiej ASP na Wydziale Malarstwa i Rzeźby. Dyplom obronił w pracowni malarstwa prof. Krzysztofa Skarbka. Finalista 11.edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Gdańsk, 2012. Pierwszą znaczącą wystawę indywidualną w ramach cyklu „Akademizm” zrealizował w 2010 roku w Mieszkaniu Gepperta we Wrocławiu. Do tego w tym samym roku pokaz indywidualny w klubie „NRD” w Toruniu. Kilkukrotny uczestnik Przeglądu Sztuki Survival we Wrocławiu, jako autor instalacji dźwiękowych i performer, m.in. w Parku S. Tołpy i Bunkrze Strzegomskim. Kolejno wystawa zbiorowa w BWA Studio we Wrocławiu w 2011. Następnie głośny performance w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, kiedy to niezauważony zawiesił jedną ze swoich prac, dołączając ją samowolnie na okres kilku dni do zbiorów dzieł sztuki dolnośląskiego ośrodka. Wydarzenie „Woliery 2” w Muzeum Współczesnym Wrocław po raz kolejny pokazało, jak Sobiepan z łatwością aranżuje całościowo przestrzeń wystawienniczą, nie myśląc nigdy o obrazie w kategorii tego, co rozgrywa się na jego płaskiej powierzchni. Szereg instalacji i realizacji przestrzennych z zakresu „site specific” to kolejne indywidualne pokazy w Galerii „MDS” w 2012 r. i Galerii R46 we Wrocławiu w 2014r. Przy okazji tego ostatniego wydarzenia powstały pierwsze obrazy w postaci zaprojektowanych przedmiotów z pokrywami i uchwytami, przypominającymi kolekcjonerskie obiekty, które można byłoby pomyśleć wyszły raczej spod rąk designera, a nie malarza. To fotorelacja z tej właśnie realizacji zachęciła kuratora R. Kuśmirowskiego do zaproszenia Sobiepana do udziału w zbiorowej wystawie „PALINDROM” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie w 2015r. Okres kolejnych kilku lat to intensywna praca nad konkretnymi umiejętnościami i materiałami, czas spędzony nad nauką technik lakierniczych i obróbki drewna oraz tworzyw. Chęć polegania wyłącznie na własnej fachowości, bez konieczności zlecania pewnych prac „na zewnątrz”, postawiła go ostatecznie w roli artysty, projektanta i wykwalifikowanego rzemieślnika. Jedno z najświeższych wydarzeń to wystawa „Hiperpowierzchnia” w Galerii Sztuki Współczesnej „POCO” we Wrocławiu br.