olej, płótno, 105 × 80,5 cm
sygn. i dat. p. g.: Czedekowski (1)9(?)9
na odwrocie stemple wytwórni materiałów malarskich Arnold Landsbergera z Wiednia
?Czedekowski był mistrzem pędzla w malowaniu kobiet. Jak pisał w 1925 roku E. Woroniecki: Jest to prawdziwa gama uroku niewieściego, poczynając od słodkiej urody kapłanek ogniska domowego, aż do olśniewających lwic salonowych i niebezpiecznie wysportowanych amazonek o pieściwej linii kształtów... (E. Woroniecki, Z wystaw polskich w Paryżu. Portrety p. J. B. Czedekowskiego w galerii Knoedlera, ?Świat?, 1925 nr 3, s. 4?5. ). (?) W mistrzowski sposób oddaje Czedekowski połysk kobiecych włosów, kolor skóry, intensywność spojrzenia, tego wszystkiego, co stanowi nie tylko o osobowości kobiety, o jej indywidualności, ale również o typie urody, sposobie bycia, siedzenia, układu rąk. Jest przy tym wykwintny, nigdy nie usiłuje osiągnąć efektów jaskrawością barw, czy ekscentrycznością póz (?).?
(H. Muszyńska-Hoffmannowa, A. Okońska, Na mil sześć tysięcy. O malarstwie Bolesława Czedekowskiego, Łódź 1978, s. 188).
Prezentowany obraz pochodzi z wiedeńskiego okresu twórczości artysty gdzie przyjechał po 1903 roku. Namalowany zapewne w pracowni przy ul. Magdaleny która słynęła ze wspaniałego, eleganckiego wnętrza, umeblowanego luksusowymi meblami: ?(...) Kiedy Czedekowski wynajął własne atelier, architekt zaproponował mu umeblowanie pracowni antykami ze sklepu przy Schönborngasse. I tak za cenę kilku portretów Bolko stał się właścicielem urządzonego ze smakiem wnętrza, gdzie mógł przyjmować nawet najbardziej wybrednych gości.? (Ibidem, s.38).
Przed lustrem to jeden z najwybitniejszych obrazów w twórczości Czedekowskiego. Doskonale odzwierciedla zmysłowość i powab młodej, pięknej kobiety. Niezwykła subtelność łączy zmysłową nagość i elegancję. ?(Artysta) oddaje ton wyrazu modela zamyślenie, żywość wzroku, wdzięk uśmiechu i ponętę kształtów, powagę lub pełną słodkich obietnic medytację??
E. Woroniecki, Portrety Bolesław J. Czedekowskiego, ?Świat?, 1928, nr 12, s. 4.