Aukcja Malarstwa Polskiego / 13 lipca 2017

21. Emmanuel Katz (zw. Mané-Katz) | Marzyciel, 1925 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Malarstwa PolskiegoMarzyciel, 1925 r.
powrót
21
Marzyciel, 1925 r.

Emmanuel Katz (zw. Mané-Katz) (1894 Krzemieńczuk - 1962 Tel Awiw)

Marzyciel, 1925 r.

olej, płótno, 93 × 74 cm, sygn. i dat p.d.: Mané-Katz /25

Pochodzenie:
– zakup w Paryżu w Domu Aukcyjnym
Boisgirard 02.07.2010
– kolekcja prywatna, Polska

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Emmanuel Katz (zw. Mané-Katz)
W latach 1911–1912 uczył się w Wileńskiej Szkole Rysunkowej Iwana Trutniewa, następnie w kijowskiej Szkole Malarstwa Mykoły Muraszki. Także w Kijowie działał w kręgu Kultur – Ligi. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie studiował w Ecole des Beaux-Arts. Czas I wojny światowej spędził w Petersburgu, Moskwie oraz w Charkowie, gdzie od 1917 roku był profesorem Instytutu Artystycznego. W 1920 roku powrócił do Paryża, gdzie współtworzył tamtejsze środowisko artystycznym École de Paris. W okresie międzywojennym kilkakrotnie odwiedzał Polskę gdzie wystawiał m.in. w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1927 i 1932, w Muzeum Przemysłu Artystycznego we Lwowie w 1932 roku oraz w Krakowie, gdzie został członkiem Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy. (J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000, s. 382). Swoje prace wystawiał także w Paryżu i Nowym Yorku, dokąd się udał po wybuchu II wojny światowej. Na rozwój języka artystycznego Mané-Katza wpływ mieli tacy wybitni artyści jak: Marc Chagall, Robert Delaunay, Maurice de Vlaminck czy André Derain. Twórczość malarska stanowiła pewnego rodzaju ekspresjonistyczną kontynuację zdobyczy nurtu fowistycznego. „Malował ekspresjonistyczne obrazy o tematyce  żydowskiej, w tym przedstawienia chasydów (Rabin z Torą, ok 1927), sceny z getta, kompozycje figuralne, a także pejzaże, m.in. z południowej Francji i Palestyny. Operował szerokimi plamami zdecydowanych barw, zestawianych w kontrastowe układy czerni i bieli, błękitu, czerwieni i żółcieni, umieszczając je na neutralnych tłach.” (J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007, s. 26.) Poza malarstwem zajmował się również rzeźbą. Mané-Katz, a także i w Warszawie, Krakowie i Lwowie.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+ 48 22 828 96 98
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się