• Opis
Franciszek Starowieyski
1930 Bratkówka k. Krosna - 2009 Warszawa
Przed dniem pierwszym, Historia zniszczenia społeczeństwa ludzkiego, 1986

Pierwsza część monumentalnego dzieła powstałego podczas „Teatru Rysowania” w Domu Sztuki w Créteil w 1986 roku
olej, węgiel, kreda, płótno, 292 × 195 cm
sygn. L. śr.: F. S. 1686, cyfra 1 w okręgu

Wystawiany:
Franciszek Starowieyski (1930–2009). Przyjaźnie paryskie 1683–1693. Kolekcja A. i N. Avila, Państwowa Galeria Sztuki, 16.04–15.06.2014, BWA Rzeszów 25.06 – 09.08.2015, Bałtycka
Galeria Sztuki w Koszalinie 21.05 – 12.06.2016
Lit.: Franciszek Starowieyski (1930–2009). Przyjaźnie paryskie 1683–1693. Kolekcja A. i N. Avila,
Państwowa Galeria Sztuki 2014, s. 128
Pochodzenie: Kolekcja Avila, Paryż

Lokalizacja: Galeria Sztuki Dawnej w Sopocie
Cena: 70 000 zł
Franciszek Starowieyski
1930 Bratkówka k. Krosna - 2009 Warszawa
Franciszek Starowieyski pochodził ze szlacheckiej rodziny, pieczętującej się herbem Biberstein. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa i Adama Marczyńskiego (1949-52), a następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955 roku. Grafik, malarz i scenograf, autor licznych plakatów teatralnych i filmowych; kolekcjoner, miłośnik baroku, erudyta. Był jedną z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sztuki współczesnej, a jednocześnie artystą osobnym, nieprzynależącym do żadnej grupy artystycznej. Pomysłodawca i realizator spektakli Teatru Rysowania, w czasie, których na oczach publiczności powstawały wielkoformatowe kompozycje. Wypracował swój własny surrealistyczno ? groteskowy język wypowiedzi artystycznej, charakteryzujący się barokową wybujałością form, bogatą symboliką, niezwykłym rozmachem i zmysłowością. W swojej twórczości pragnął mówić o sekretnych dążeniach człowieka, jego tajemnych marzeniach, a określał ją mianem eternofugizmu ? ucieczki ku wieczności. Zafascynowany epoką baroku datował swoje prace 300 lat wstecz. Był pierwszym Polakiem, który miał indywidualną wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1985 roku.