• Opis
  • 22.
Franciszek Starowieyski
1930 Bratkówka k. Krosna - 2009 Warszawa
Salome, 1990

olej, płótno, 195 x 97 cm
sygn. l. g. monogram wiązany 1690 (p), na odwrocie: F.STAROWIEYSKI | (p) | 1690 | MICHELOSALOME | AVEC LATETE | DE ST. JOHANNES

Reprodukowany i wystawiany: P. Dmochowski, Visions des Tenebres. 50 obrazów z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Muzeum Archidiecezjalne w Warszawie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Częstochowa - Warszawa - Gdańsk 2004, s. 50
Wystawiany: Zdzislaw Beksinski et d?autres artistes d?une collection particuliere, Galerie Roi Doré, Paryż 5 października 2015 - 9 stycznia 2016

Estymacja: 110 000 - 130 000 zł
Cena wywoławcza: 90 000 zł
Franciszek Starowieyski
1930 Bratkówka k. Krosna - 2009 Warszawa
Franciszek Starowieyski pochodził ze szlacheckiej rodziny, pieczętującej się herbem Biberstein. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa i Adama Marczyńskiego (1949-52), a następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955 roku. Grafik, malarz i scenograf, autor licznych plakatów teatralnych i filmowych; kolekcjoner, miłośnik baroku, erudyta. Był jedną z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sztuki współczesnej, a jednocześnie artystą osobnym, nieprzynależącym do żadnej grupy artystycznej. Pomysłodawca i realizator spektakli Teatru Rysowania, w czasie, których na oczach publiczności powstawały wielkoformatowe kompozycje. Wypracował swój własny surrealistyczno ? groteskowy język wypowiedzi artystycznej, charakteryzujący się barokową wybujałością form, bogatą symboliką, niezwykłym rozmachem i zmysłowością. W swojej twórczości pragnął mówić o sekretnych dążeniach człowieka, jego tajemnych marzeniach, a określał ją mianem eternofugizmu ? ucieczki ku wieczności. Zafascynowany epoką baroku datował swoje prace 300 lat wstecz. Był pierwszym Polakiem, który miał indywidualną wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku w 1985 roku.