Aukcja Dzieł Sztuki / 25 sierpnia 2018

80. Henryk Berlewi | Portret dziewczyny z czerwonymi ustami

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiPortret dziewczyny z czerwonymi ustami
powrót
80
Portret dziewczyny z czerwonymi ustami - 1Portret dziewczyny z czerwonymi ustami - 2

Henryk Berlewi (1894 Warszawa - 1967 Paryż)

Portret dziewczyny z czerwonymi ustami

olej, płótno naklejone na płytę, 46 × 37,5 cm
na odwrocie owalna pieczęć: Etude CHAPELLE PERRIN PROMATIN |VERSAILLES| ATELIER BERLEWI
Pochodzenie:
Atelier artysty
Kolekcja prywatna, Polska

W latach 1926–1927 Henryk Berlewi odszedł od awangardowej abstrakcji, skupiając się przede wszystkim na dość odległym od dotychczasowych zainteresowań malarstwie portretowym. Portrety Berlewiego niewiele miały wspólnego z jego wcześniejszymi pracami. Były to tradycyjne przedstawienia, najczęściej kobiet, ukazujące modeli w klasycznych pozach. Berlewi wykorzystywał delikatnie okalający kontur oraz stonowaną paletę barw, subtelnie wydobywając urodę przedstawianych osób. I w ten właśnie nurt idealnie wpisuje się prezentowany na aukcji „Portret dziewczyny z czerwonymi ustami”. Obraz przedstawia postać młodej dziewczyny o hipnotyzujących, brązowych oczach. Portret utrzymany jest w oszczędnej, dość ciemnej palecie barw, w którym dwoma mocno kontrastowymi, wybijającymi się punktami są soczysto czerwone usta, zastygłe w delikatnym uśmiechu, oraz zarys czerwonej chusty, swobodnie opadającej na włosach dziewczyny. Kaskada długich, błyszczących włosów delikatnie otula twarz modelki. Przykuwająca wzrok jest również miękko oświetlona z prawej strony twarz dziewczyny, sprawiająca wrażenie niemalże świetlistej. Miękki oddzielający kontur zarysu postaci od swobodnie potraktowanego tła, stanowi charakterystyczną cechę dla portretów Berelewiego. Pod koniec 1927 roku artysta zorganizował w Żydowskim Towarzystwie Sztuk Pięknych w Warszawie indywidulaną wystawę swoich prac portretowych. W 1928 roku artysta brał udział w Salonie Modernistów, gdzie obok kilku prac z cyklu Mechanofaktur, głownie zaprezentował realizacje portretowe. Pomimo, że Berlewi poświęcił blisko ponad 10 lat na malowanie portretów, niewiele z tych realizacji pojawia się w zbiorach muzealnych, czy też na rynku antykwarycznym, przez co zaprezentowany na aukcji obraz stanowi prawdziwą perełkę dla kolekcjonerów sztuki.




* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Henryk Berlewi

Malarz, grafik, teoretyk sztuki jeden z czołowych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej. Studiował w Warszawie w Szkole Sztuk Pięknych w latach 1904–1909. Naukę kontynuował w Antwerpii, a także na uczelniach paryskich – École des Beaux-Arts i École des Arts Décoratifs. Po powrocie do Polski uczęszczał do w warszawskiej Szkoły Rysunkowej. Należał do grupy Blok, Syndicat de la Prasse Artistique Française, oraz Association Internationale des Critiques d’Art (AICA). W latach 1922–23 przebywał w Berlinie. To tam zetknął się z kierunkami konstruktywizmu oraz suprematyzmu, co stanowiło impuls do wypracowania autorskiej teorii tzw. mechanofaktury, której założenia przedstawił w 1924 roku – skłaniał się ku idei malarstwa nieprzedstawiającego, tworzonego w duchu abstrakcji geometrycznej, w jego zrytmizowanej formie. Z okresu berlińskiego pochodzą również dwubarwne linoryty w czerni i brązie, przywodzące skojarzenia z twórczością Fernanda Légera, w których sylwetka była poddana silnej geometryzacji i skontrastowana z jednolitą bielą tła. Ok. 1929 r. odstąpił od sztuki abstrakcyjnej i skupił się na przedstawieniach figuralnych. Od tego czasu malował głównie portrety. Do abstrakcji powrócił po 1957 roku. W jego twórczości pojawiały się również nawiązania do kultury żydowskiej, ukazujące dążenie do stworzenia nowoczesnego języka narodowego.

Czytaj więcej
Cena wylicytowana
40 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się