• Opis
  • 9.
Henryk Epstein
1891 Łódź - 1944 Auschwitz
Piknik w lesie

olej, płótno, 54 × 65 cm
sygn. p. d.: H.Epstein
Pochodzenie:
Kolekcja Marka Roeflera
Kolekcja Williama Margulies
Wystawiany:
Mistrzowie École de Paris, Henryk Epstein, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18.09–31.12.2015
Reprodukowany i opisany:
Artur Winiarski, Mistrzowie École de Paris, Henryk Epstein, Warszawa 2015, poz. kat. 42. s. 191

„…Epstein rozwija swoje zdolności malarskie w plenerze. Kontynuuje przy tym oryginalną umiejętność geometryzowania form oraz pogłębia zdolności sprawnego operowania kolorem. Struktura pejzażu Epsteina i sposób malowania noszą w sobie znamiona fascynacji malarstwem Cezanne’a. Artysta odbywa niedalekie podróże, początkowo głównie na południe od Paryża. (…) Celna charakterystyka tych pejzaży pojawia się w późniejszych tekstach z lat dwudziestych, w których słusznie zauważa krytyk [Gustave Coquiot], iż są one: „(…) jeszcze bardziej osobliwe, skąpane w metalicznych błękitach, zgaszonych zieleniach i łososiowych różach.” (…) W każdej ze swoich wypraw Epstein nie tylko potrafi odkryć istotę krajobrazu, ale też maluje ludzi, przedstawiając ich codzienność oraz relacje, wydobywając w ten sposób lokalny koloryt nie tylko miejsca, ale i społeczności.”
Henri Epstein, [seria: Mistrzowie École de Paris], Warszawa 2015, s. 37, 47

Estymacja: 40 000 - 55 000 zł
Cena wywoławcza: 30 000 zł
Henryk Epstein
1891 Łódź - 1944 Auschwitz
Syn łódzkiego antykwariusza. Uczył się w prywatnej Szkole Rysunku Jakuba Kacenbogena w Łodzi. Ok. 1910 r. wyjechał na studia do Monachium. W 1913 r. na stałe osiadł w Paryżu, gdzie kontynuował naukę w Académie de la Grande Chaumi?re. Na Montparnasse, w pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania artystów (Epstein miał tam pracownię do 1938 r.) przebywał wraz z zaprzyjaźnionymi z nim: M. Chagallem, A. Modiglianim, Ch. Soutinem. W latach 1920 - 30 malował pejzaże w plenerze w Owerni, Bretanii i na Korsyce. Od początku lat 20 - tych wystawiał w paryskich Salonach. Jedyną wystawą indywidualną była ekspozycja pośmiertna w paryskiej Galerie Berri-Raspail w 1946 r. Po wojnie pokazywano jego prace na wielu wystawach zbiorowych środowiska École de Paris. Malował w technice olejnej, uprawiał również akwarelę, rysunek i grafikę. Na jego malarstwo ogromny wpływ miała twórczość Cézanne?a oraz fowistów. W 1944 r. zginął w jednym z obozów koncentracyjnych.