• Opis
  • 70.
Henryk Epstein
1891 Łódź - 1944 Auschwitz
Skraj lasu, ok. 1935–1940

olej, płótno, 60 × 74 cm
sygn. l. d.: H. Epstein

Wystawiany:
Henri Epstein, Villa la Fleur, Konstancin- -Jeziorna, 18 września – 31 grudnia 2015
Reprodukowany:
Henri Epstein, katalog wystawy, Villa la Fleur, Warszawa 2015, s. 167, nr kat. 88

„Jego pierwsze prace namalowane po przyjeździe do Paryża były zielonkawe, cierpkie, ostre, ale już wtedy dziwnie pociągające, osobliwe, w niezwykły i barbarzyński sposób. Postaci, krajobrazy i martwe natury – wszystko najpierw drażniło, a potem fascynowało. Stopniowo, lecz niechybnie!” Gustave Coquiot, Les indépendants – 1884–1920, Ollendorf 1920. „Poszczególne obrazy przypominają odrębne organizmy żyjące intensywnym życiem. Płaszczyzny wibrujące i drżące. Kolory, których zadaniem nie jest tworzenie barwnych arabesek, lecz ożywienie materii przedstawionej na dwuwymiarowym płótnie, a zatem zastosowanie fikcji wizualnej. Cnotą kardynalną artysty, o którym mowa, jest umiejętność tworzenia iluzji, że przedstawione postacie żyją i działają. Co nie oznacza, że Henryk Epstein celuje w sztuce figuratywnej. Artysta nie dąży do przekazywania czy komunikowania swych odczuć, swych doznań wzrokowych. Jego cel jest inny. Malarz stara się ożywić postacie, których kształty i wygląd zewnętrzny przypominają zwykłych ludzi, wyposażając je w nową duszę, stanowiącą wytwór jego wyobraźni, jego własność” W. George, The School of Paris, [w:] C. Roth, Jewish Art. An Illustrated

Estymacja: 45 000 - 55 000 zł
Cena wywoławcza: 40 000 zł
Henryk Epstein
1891 Łódź - 1944 Auschwitz
Syn łódzkiego antykwariusza. Uczył się w prywatnej Szkole Rysunku Jakuba Kacenbogena w Łodzi. Ok. 1910 r. wyjechał na studia do Monachium. W 1913 r. na stałe osiadł w Paryżu, gdzie kontynuował naukę w Académie de la Grande Chaumi?re. Na Montparnasse, w pawilonie mieszczącym pracownie i mieszkania artystów (Epstein miał tam pracownię do 1938 r.) przebywał wraz z zaprzyjaźnionymi z nim: M. Chagallem, A. Modiglianim, Ch. Soutinem. W latach 1920 - 30 malował pejzaże w plenerze w Owerni, Bretanii i na Korsyce. Od początku lat 20 - tych wystawiał w paryskich Salonach. Jedyną wystawą indywidualną była ekspozycja pośmiertna w paryskiej Galerie Berri-Raspail w 1946 r. Po wojnie pokazywano jego prace na wielu wystawach zbiorowych środowiska École de Paris. Malował w technice olejnej, uprawiał również akwarelę, rysunek i grafikę. Na jego malarstwo ogromny wpływ miała twórczość Cézanne?a oraz fowistów. W 1944 r. zginął w jednym z obozów koncentracyjnych.