• Opis
  • 39.
Iwan Trusz
1869 Wysocko - 1940 Lwów
Pejzaż z cyprysami

olej, sklejka, 30,5 × 38 cm
sygn. p. d.: Iwan Trusz

„Artysta wędrował po słonecznych Włoszech w poszukiwaniu świeżych pomysłów. Odnajdował nowe tematy, motywy, i dla każdego z nich miał inną niepowtarzalna nutę”. Był to malarz który „konsekwentnie pokazuje swoje możliwości w operowaniu kolorem, i który niestrudzenie eksperymentował z kolorytem i oświetleniem. Przejawiając taki kunszt, rzetelnie pracuje nad kompozycją dzieła”.
„Nie zawsze artysta znajduje w naturze gotowy krajobraz, nie zawsze jest taki fragment pejzażu, że z niego należy tylko coś usunąć lub podkreślić – często bywa tak, że na krajobraz trzeba złożyć więcej motywów, zebranych w różnych miejscach. Artysta zbiera wtedy niezbędne szkice z natury i komponuje z nich jedną organiczna całość w domu, w pracowni. Takim szlakiem idzie się, kiedy artysta chce wybrać materiał do jakiejś idei obmyślonej z góry. Krajobraz stworzony drogą kompozycji posiada więcej treści od przypadkiem znalezionego”
Oksana Biła, Słoneczne akordy w palecie Iwana Trusza, [katalog wystawy], PGS Sopot 2011, s. 14, 19

Estymacja: 15 000 - 18 000 zł
Cena wywoławcza: 11 000 zł
Iwan Trusz
1869 Wysocko - 1940 Lwów
Malarstwa uczył się w latach 1892?97 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza, L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego. W roku 1897 wyjechał do Monachium, gdzie przez krótki czas kontynuował naukę w ramach stypendium w prywatnej pracowni A. Ažbégo. Po ukończeniu studiów wiele podróżował, m.in. do Rzymu, Palestyny, Egiptu i na Krym. W roku 1900 odwiedził po raz pierwszy wschodnią Ukrainę; wielokrotnie później wracał do Kijowa, malując widoki miasta i okolic. Na stałe związał się ze Lwowem. W 1912 r. został wykładowcą tamtejszej Wolnej Akademii Sztuk. We Lwowie też odbyły się trzy indywidualne pokazy dzieł artysty. Od roku 1902 uczestniczył w wystawach krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Był autorem przede wszystkim pejzaży, odzwierciedlających jego czuły, kontemplacyjny stosunek do przyrody. Z powodzeniem uprawiał także malarstwo portretowe, utrwalając wizerunki przedstawicieli lwowskiej i kijowskiej inteligencji, czy też świata nauki i kultury. Znane są też malowidła artysty ilustrujące życie Hucułów.