olej, sklejka, 99,5 × 53 cm
sygn. l. d.: J Malczewski (częściowo zatarta)
„Jednym z dominujących wątków w twórczości Jacka Malczewskiego jest temat śmierci, która jest nieuniknioną konsekwencją życia. (…) Tworząc jej plastyczne wyobrażenie, artysta nie korzysta z gotowych wzorów ikonograficznych. Jacek Malczewski nawiązuje do mitu greckiego i jego sensu filozoficznego, do Thanatosa i bliźniaczego brata Hypnosa, którzy obaj są synami nocy.”
Z. K. Posiadała, Jacek i Rafał Malczewscy, Lublin [b.r.], s. 29
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. w pracowniach W. Łuszczkiewicza i J. Matejki oraz w paryskiej École des Beaux-Arts u E. Lehmanna. Był jednym z założycieli stowarzyszenia „Sztuka”. Od 1902 roku należał do Stowarzyszenia Artystów Polskich, był też członkiem wiedeńskiej Secesji. W latach 1897-1900 oraz 1910-1921 piastował stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Wczesny okres twórczości artysty, nawiązujący do tradycji realizmu, zdominowany był przez tematy inspirowane polską poezją romantyczną i baśnią ludową oraz odwołujące się do martyrologii Sybiru. W późniejszym czasie zwrócił się ku symbolizmowi, tworząc własną, oryginalną emblematykę. Wykonał też liczne portrety, często połączone z elementami symbolicznymi i alegorycznymi.