• Opis
  • 2.
Jerzy Duda-Gracz
1941 Częstochowa - 2004 Łagów
Obraz 2349: Działoszyn-Prometeusz, 1998

olej, płyta, 122 x 92 cm, sygn., dat. i opisany p.d.: DUDA-GRACZ 2349/1998, na odwrocie nalepka z opisem pracy: DUDA GRACZ | TYTUŁ: OBRAZ 2349 (DZIAŁOSZYN | - PROMETEUSZ) | TECHNIKA olej | WYMIARY 122 x 92 ROK 1998 | UWAGI 1 werniks

* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Estymacja: 65 000 - 75 000 zł
Cena wywoławcza: 50 000 zł
Jerzy Duda-Gracz
1941 Częstochowa - 2004 Łagów
Jest jednym z najwybitniejszych polskich malarzy współczesnych. Doceniony za granicą,
wystawiał praktycznie na całym świecie, m.in. w Tokio, Paryżu, Sztokholmie, Londynie,
Berlinie, Moskwie, Rzymie, Wiedniu, Florencji, Bratysławie, Sofii, Chicago, Delhi, Oldenburgu,
Monachium, Lipsku i Nowym Yorku. Obecnie stałą ekspozycję dzieł malarza można podziwiać
w Górnośląskim Muzeum w Bytomiu. Zawrotna kariera artysty, której początki sięgają lat
70. XX w. nie przeszkodziła Dudzie Graczowi w prowadzeniu pracy dydaktycznej w filii
krakowskiej ASP w Katowicach (w latach 19761982), a następnie w Uniwersytecie Śląskim
w Katowicach i Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Jego twórczość charakteryzuje
znakomity warsztat i ogromna dbałość o szczegóły. Wielokrotnie w swych obrazach odwoływał się do tradycji dawnego malarstwa polskiego, głównie zaś do mistrzów pokroju Józefa Chełmońskiego i Jacka Malczewskiego. Tym niemniej, prace Dudy-Gracza były również porównywane z obrazami Petera Bruegla, a to za sprawą wnikliwej satyry i moralizatorskiego programu występującego w działach polskiego malarza. Duda-Gracz włączał do swej sztuki wielokrotnie tematy z dzisiejszej szarej rzeczywistości, która nie pozostawiała żadnych złudzeń, szczególnie mieszkańcom niewielkich miasteczek oraz zapadłych wsi. Z całą szczerością przedstawiał szpetotę ludzkiego ciała i ludzkiej duszy. Obnażał wszelkie wady człowieka, począwszy od głupoty, nietolerancji, chamstwa, lenistwa, na fascynacji pieniądzem i kulturą amerykańską skończywszy. Nie stronił jednak od pięknych widoków natury.