Aukcja Prac na Papierze: Sztuka dawna / 9 lutego 2019

1. Juliusz Kossak | Krakowski drużba, 1885 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Prac na Papierze: Sztuka dawnaKrakowski drużba, 1885 r.
powrót
1
Krakowski drużba, 1885 r. - 1Krakowski drużba, 1885 r. - 2Krakowski drużba, 1885 r. - 3

Juliusz Kossak (1824 Nowy Wiśnicz - 1899 Kraków)

Krakowski drużba, 1885 r.

akwarela, gwasz, biały karton, 28,3 × 23 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. p. d.: Juliusz Kossak/1885
na odwrocie orzeczenie Zbigniewa Bocheńskiego i Kazimierza Buczkowskiego z 1946 roku

Prezentowana akwarela „Drużba krakowski” pochodząca z roku 1885, szczytowego okresu w twórczości Juliusza Kossaka, jest jedną z pierwszych tego typu przedstawień krakowskiego folkloru weselnego w dorobku artysty. Wyróżnia się czystością barwy oraz świeżością i precyzją rysunku. „Lud polski występuje u Kossaka odświętnie i malowniczo – wesela krakowskie, banderie krakowskie, sylwetki krakowskich drużbów.” (Z. Bielecki Juliusz Kossak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971, s. 40).
Późniejsze prace znajdują się m. in w zbiorach Muzeów Narodowych w Krakowie („Dwaj drużbowie krakowscy”, 1888 r., akw. 27 × 23 cm) i w Warszawie („Drużba krakowski na koniu”, akw. 1893, 44 × 36 cm).
„Twórczość Kossaka kształtowały poglądy estetyczne epoki i jego własna indywidualność artystyczna. Koncentrując się na temacie, a mniejszą uwagę zwracając na stronę formalną obrazów, stawiał sobie za cel przede wszystkim kreowanie scen i postaci. Typy Kossaka były sugestywne i prawdziwe, podobnie jak sceny rodzajowe. (…). Zilustrował szmat historii, a odtwarzając życie współczesne ukazał barwny rozdział życia narodu i zostawił ciekawy artystyczny dokument epoki. Prace Kossaka łączą w sobie romantyzm rozkochanego w swym temacie entuzjasty i realizm bacznego, często drobiazgowego obserwatora. Nasuwają się analogie do poematów Pola, do dzieł Sienkiewicza, dalej – do pamiętników Paska. Tak jak oni Kossak przywiązany był do ziemi ojczystej (…) i polskiego obyczaju.”
(Z. Bielecki, „Juliusz Kossak”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1971, s. 26)


opis pod dodatkowym zdjeciem: "Drużba krakowski na koniu", 1893, akwarela, wym. 44 × 36 cm
(w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie; reprodukowany [w:] K. Olszański, Juliusz Kossak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1988, il. 680.)

Juliusz Kossak
Studiował prawo na Uniwersytecie Lwowskim, jednocześnie pobierając lekcje rysunku u J. Maszkowskiego. Korzystał ze wskazówek artystycznych P. Michałowskiego. W latach 1853–55 mieszkał w Warszawie, po czym wyjechał na kilka lat do Paryża, gdzie oddziałał na niego kontakt z twórczością H. Verneta. Po powrocie do Warszawy w roku 1860 artysta otworzył własną pracownię, podjął też wieloletnią współpracę z Tygodnikiem Ilustrowanym. Wiele podróżował, m.in. do Monachium, gdzie podjął studia w pracowni F. Adama. W roku 1869 osiadł w Krakowie. Artysta najchętniej podejmował w swej twórczości tematy batalistyczne; malował epizody z bohaterskich dziejów narodu i tematy związane z życiem szlacheckiego dworu, przy czym istotnym motywem był koń, malowany przez niego z wielkim znawstwem. Historia i literatura polska stanowiły dla artysty niewyczerpane źródło tematów. Celował szczególnie w technice akwareli. W latach 70-tych zaczął tworzyć cykle ilustrujące dzieje rodów szlacheckich. Swoje prace prezentował na wielu wystawach, m.in. w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, ponadto w warszawskim TZSP, salonach J. Ungera i A. Krywulta, a także za granicą – w Paryżu, Monachium, Wiedniu, czy w Berlinie.
Czytaj więcej
Cena wylicytowana
34 000 zł
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się