• Opis
  • 3.
Leon Wyczółkowski
1852 Huta Miastkowska k. Garwolina - 1936 Warszawa
Nagrobek króla Zygmunta I Starego

pastel, akwarela, papier, 46 × 65 cm w świetle oprawy
sygn. p. śr.: LWyczół/70 (?)/392

Artysta mieszkał w Krakowie w latach 1895–1929 i wówczas to tematem jego prac były zabytki Krakowa, a w szczególności Wawel i kościół Mariacki. Jak pisał Ludwik Puget: „Wpadał na niebywałe pomysły. Chciało mu się malować królewskie sarkofagi. Wyrzeźbił je najprzód w gipsie w wielkości naturalnej, zasmarował, zakurzył, dał się im pokryć pajęczynami i dopiero tak przyprawioną własną rzeźbę portretował na płótnie. Chciało mu się! Miał dosyć imaginacji i ochoty, aby sobie cały ten trud zadać” (Ludwik Puget: Ten który się bawi, w: Leon Wyczółkowski. Księga pamiątkowa w 80-tą rocznicę urodzin, Muzeum Wielkopolskie 1932, s.186).

Nad cyklem Sarkofagi artysta pracował od 1895 do 1900 roku. Stworzył wiele szkiców akwarelowych, pastelowych czy olejnych (z wykonanych 30-40 prac olejnych zachowały się trzy (m.in. Sarkofagi z cyklu Sarkofagi królów polskich, 1895 r, olej, płótno, 146 × 214 cm, MN Poznań czy Sarkofag Królowej Jadwigi, 1898 r, olej, płótno, 99,5 × 139,5 MN Warszawa, w: E. Sekuła-Tauer, Od pomysłu do dzieła. Leon Wyczółkowski, Bydgoszcz 2015, s. 12). Od 1896 roku artysta skupił się na rysunku pastelami, dochodząc w tej dziedzinie do perfekcji. Feliks Jasieński reflektował o pracy przyjaciela „Wyczółkowski posiada dwie zalety, rzadko chodzące ze sobą w parze rozmach i subtelność. Gdy malował olejno rzucał się na płótno. Do pastelisty przy pracy nie podobna się zbliżać . Mistrz ukryty był w chmurze pyłu, a odłamki kredek fruwały w powietrzu, niczym kule pękającego szrapnela. Pewnego razu zasłabł przy pracy. Lekarz skonstatował zatrucie…pyłem pastelowym, po kilku dniach chory stanął do pracy…w specjalnie zbudowanym namordniku” (E. Sekuła-Tauer, Od pomysłu.., s. 15). Wyczółkowski miał „ambicję – codziennie być innym” więc stawiał sobie ciągle nowe wyzwania, poszukując dla nich zadawalających go rozwiązań. W sprawach artystycznych nie uznawał kompromisu. Musiał osiągnąć założony rezultat” (W.Milewska, W kręgu Wyczóła, Bydgoszcz 201, s. 36).

Estymacja: 43 000 - 50 000 zł
Cena wywoławcza: 29 000 zł
Leon Wyczółkowski
1852 Huta Miastkowska k. Garwolina - 1936 Warszawa
W latach 1869-1875 uczęszczał do Szkoły Rysunku i Malarstwa w Warszawie, gdzie uczył się pod kierunkiem W. Gersona. Następnie, po krótkim pobycie w akademii monachijskiej, podjął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni J. Matejki. Po skończeniu nauki, w roku 1880, zamieszkał we Lwowie, by w roku następnym przenieść się do Warszawy, gdzie prowadził prywatną szkołę malarstwa. Podróżował po Podolu i Ukrainie, zaś w roku 1889 przebywał w Paryżu. W latach 1895-1929 mieszkał w Krakowie, piastując stanowisko profesora w tamtejszej SSP. Od roku 1934 prowadził z kolei katedrę grafiki w ASP w Warszawie. Uczestniczył w wielu wystawach tak w kraju, jak i za granicą. Prezentował swoje prace m.in. w Paryżu, Berlinie, Monachium, Florencji i Nowym Jorku. Początkowo tworzył w technice olejnej, jednak około 1900 r. zaczął sięgać po pastel, akwarelę i tusz; w tym czasie zainteresował się również grafiką. Podejmował tematykę historyczną i rodzajową, malował portrety oraz sceny salonowe. Szczególne też miejsce w twórczości artysty zajmował pejzaż, malowany zwłaszcza na Polesiu, Ukrainie oraz w Tatrach. Twórczość Wyczółkowskiego znamionuje realizm oraz wrażliwość na zagadnienia światła i koloru