Aukcja Dzieł Sztuki / 25 sierpnia 2018

19. Piotr Michałowski | Błękitny Huzar [Huzar austriacki na siwym koniu], lata 1836–1850.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiBłękitny Huzar [Huzar austriacki na siwym koniu], lata 1836–1850.
powrót
19
Błękitny Huzar [Huzar austriacki na siwym koniu], lata 1836–1850.

Piotr Michałowski (1800 Kraków - 1855 Krzyżtoporzyce)

Błękitny Huzar [Huzar austriacki na siwym koniu], lata 1836–1850.

olej, płótno, 64,5 × 49,7 cm
na odwrocie płótna przyklejona kartka z napisem piórem:
„Wyst. Retrosp. Komitet Krakowski/Dekl. (É) Nr 367/ Piotr Michałowski/Huzar austryjacki pędzący na siwym koniu /Obraz olejny na płótnie/ Wł. Adam Łempicki, Krzysztoforzyce, p. Kocmyrzów”.

Wystawiany i opisywany:
Katalog illustrowany wystawy sztuki polskiej od roku 1764–1886, Jan Bołoza, Lwów, poz. 779
Pochodzenie:
Kolekcja Adama Łempickiego (męża najmłodszej córki Piotra Michałowskiego – Marii).
Adam wraz z Marią mieszkali w rodzinnym majątku Michałowskich w Krzysztoforzycach, gdzie w 1855 zmarł Piotr Michałowski.
Kolekcja prywatna, Polska
Obraz posiada ekspertyzę Anny Zeńczak z 22.07.2002 r.

Mistrzowsko opanowany motyw jeźdźca na koniu, samotnie idącego czy galopującego, albo wspiętego lub stojącego, przewija się przez całą artystyczną twórczość Piotra Michałowskiego. Od konnych portretów znajomych, poprzez zapoczątkowany w Paryżu cykl Kirasjerów, konne wizerunki dawnych rycerzy, huzarów, kawalerzystów czy wizerunki jadącego konno Napoleona, aż po cykl hetmański, który artysta zamierzał malować do wawelskich komnat. W swoich hippicznych ujęciach Michałowski inspirował się do dawnymi tradycjami malarskimi, w szczególności twórczością van Dycka czy Velazqueza.

"Prezentowany obraz cechuje stosunkowo cienko położona warstwa farby, z nielicznymi i drobnymi impastami (…) Jak o tym świadczą umundurowanie i ekwipunek jeźdźca, jest to jeden z z austriackich tzw. błękitnych huzarów, których Michałowskich wielokrotnie malował poczynając od roku 1836 aż po lata 50-te XIX wieku kiedy ich pułk stacjonował w Pogórzu."

Michałowski namalował ten obraz po powrocie z Paryża w 1835 r. gdzie przebywał po upadku powstania listopadowego i zdobył ogromne uznanie – wówczas okrzyknięto go następcą młodo zmarłego Theodore’a Gericault. "Po urządzeniu swojej pracowni w pałacu Wielopolskich, podjął temat błękitnych huzarów, do którego powracał później jeszcze przez wiele lat. Omawiamy jeździec jest w mundurze sprzed 1850 roku, gdyż w tym roku armia austriacka otrzymała nowe umundurowanie i podgórscy huzarzy zmienili swoje błękitne kostiumy na nowe."
Cytowane fragmenty pochodzą z ekspertyzy Anny Zeńczak.

Piotr Michałowski
Wybitny przedstawiciel romantyzmu w malarstwie polskim. Artysta wszechstronny. Poza studiami artystycznymi, które odbył pod kierunkiem M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego, studiował również nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz w Getyndze. Zajmował się również muzyką. W czasie powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. Z początkiem 1832 roku wyjechał do Francji, gdzie swoje zainteresowania całkowicie skierował w stronę sztuki. W Paryżu podjął studia u Nicolasa Toussainta Charleta. W Luwrze podziwiał dzieła dawnych mistrzów hiszpańskich, flamandzkich i holenderskich. Wkrótce zyskał sławę jako znakomity akwarelista. W 1835 roku wyjechał do Londynu, a następnie powrócił do rodzinnego Krakowa. W 1837 zamieszkał w Krzyżtoporzycach. W latach 1848–1853 piastował urząd prezesa krakowskiej Rady Administracyjnej. We wczesnych pracach Michałowskiego widać wyraźny wpływ sztuki A. Orłowskiego oraz C. i H. Vernetach. Powstawały wtedy sceny o charakterze militarnym oraz sceny rodzajowe. Okres paryski zaznacza wyraźną inspirację artysty sztuką T.Gericaulta, co najwyraźniej zostało uwidocznione w przedstawieniach koni. Bo to właśnie motyw tych zwierząt najczęściej był wykorzystywany przez artystę w konnych portretach, scenach powstania listopadowych czy batalistycznych z okresu wojen napoleońskich. Michałowski był również znamienitym portrecistą. Portrety jego autorstwa odznaczały się doskonałym rysunkiem oraz pogłębioną kolorystyką. W jego artystycznym ouvre znalazły się autoportrety, portrety członków rodziny artysty, przede wszystkim dzieci, przyjaciół oraz liczne studia portretowe.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się