Aukcja École de Paris / 6 kwietnia 2019

1. Szymon Mondzain | Pejzaż z Fuenterrabíi, ok. 1928 r.

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja École de ParisPejzaż z Fuenterrabíi, ok. 1928 r.
powrót
1
Pejzaż z Fuenterrabíi, ok. 1928 r.

Szymon Mondzain (1888 Chełm - 1979 Paryż)

Pejzaż z Fuenterrabíi, ok. 1928 r.

olej, płótno, 65,5 × 81 cm
sygn. l. d.: Mondzain
na odwrocie papierowa nalepka z odręcznym napisem: collection M.J. Baudinet MONDZAIN no 15
Proweniencja:
Rodzina artysty.
Kolekcja prywatna, Polska

Reprodukowany i opisywany:
„Simon Mondzain. Mistrzowie Ecole de Paris”, tekst Ewa Bobrowska, katalog wystawy, Villa la Fleur, Kontancin-Jeziorna, 21 września – 31 grudnia 2012, Muzeum Ziemii Chełmskiej w Chełmie, 14 stycznia – 30 kwietnia 2013, nr kat. 51, s. 138 (il.)
Drugim, obok malarstwa filozoficzno-alegorycznego, nurtem dającym się wyodrębnić w dorobku artystycznym Szymona Mondzaina jest malarstwo z pozoru tylko realistyczne, tymczasem przepuszczone przez swoistą manierę malarza, objawiającą się syntetyzowaniem form. Najwyraźniej uwidacznia to się w gatunku pejzażowym, który stanowi pokaźną grupę dzieł w ouevre artysty. Inspirację Mondzain czerpał z licznych podroży po krainach historycznych Francji takich, jak Bretania, Owernia, Prowansja i Burgundia, oraz z zagranicznych wypraw. Pierwsze pejzaże, będące malarskimi zapiskami z pobytu w Hiszpanii powstały w 1914 roku. Do Kraju Basków artysta powrócił po wojnie, pod koniec lat 20. XX wieku. W tym czasie powstało kilka widoków miasteczka Fuenterrabia, w tym oferowany w katalogu obraz.
„Czy to z szacunku dla rysunku, czy z miłości do koloru, Mondzajn unika efektów świetlnych, które zagęszczają powietrze, ale też zacierają kontury przedmiotów i tłumią żywość barw. Jego najnowsze pejzaże z południa Francji i wybrzeży Hiszpanii mają w sobie – w ulicach, domach, łodziach, „kaligraficznej” zieleni – nieco „utrillowską” troskę o detal. Powietrze staje się niewidoczne, gdyż jest doskonale przejrzyste, traci „ciężar”, pozwala barwom niemal całkowicie zachować walory chromatyczne. Dlatego też można powiedzieć, że w obrazach Mondzaina nie ma „barwy” – są pojedyncze kolory, umiejętnie zorkiestrowane dzięki harmonii walorów raczej pigmentowych niż świetlnych. Duże, gładkie plamy kładzione są na płótno przez malarza, który nie stara się przekazać, najwierniej jak to tylko możliwe, swych doznań wzrokowych, lecz który dba przede wszystkim o ujawnienie dekoracyjnych jakości barwy (…)”.
Z. St. Klingsland, La peinture de Mondzain, „Pologne Litteraire” 1932, nr 64, s. 3
„Każdy pejzaż Simona Mondzaina świadczy o okrutnej walce artysty o uzyskanie równowagi pomiędzy swą wizją wewnętrzną a rzeczywistością. Efektem jest olśniewający cykl przesycony światłem widoków (…) wierny malarskim metodom impresjonistów, pracuje w plenerze. Interesuje go tu fragment krajobrazu, który dzięki swej strukturze stanowi jednorodną całość. Pejzaż taki stał się dla niego punktem odniesienia i pozwolił mu zaprezentować się jako kolorysta. Natura, niczym busola, będzie odtąd wskazywać rytm jego działań.”
W. George, Simon Mondzain, „L’Amour de l’art” 1923, nr 9, s. 688–690.




* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Szymon Mondzain

Malarz, rysownik działający w Paryżu. Był reprezentantem symbolistycznego i stylizatorskiego nurtu École de Paris. W latach 1906-08  studiował w warszawskiej SSP pod kierunkiem K. Stabrowskiego, a następnie w krakowskiej ASP u J. Pankiewicza. Od 1912 roku mieszkał w Paryżu, gdzie uczył się w  pracowni A. Deraina. Utrzymywał kontakty z elitą artystyczną Paryża, m.in. z G. Apollinairem, A. Salmonem, M. Vlaminckiem i P. Picassem. W 1913 roku malował w Bretanii, w następnym roku w Hiszpanii. Uczestniczył w paryskich Salonach: Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Prezentował swą twórczość także w paryskich galeriach, m.in. Guillaume, Druet i Callot oraz na międzynarodowej wystawie sztuki w Nowym Jorku w roku 1933. Odbył szereg podróży po Europie. Po osiedleniu się w Paryżu artysta fascynował się sztuką Cézanne'a i Deraina, tworząc kompozycje o zgeometryzowanych, addytywnie zestawianych formach, utrzymane w mrocznej, wąskiej gamie kolorystycznej. W latach 20. i 30. malował wielofiguralne, alegoryczne sceny i portrety przestylizowane na wzór malarstwa włoskiego quattrocenta. Z czasem Mondzain zdecydowanie rozjaśnił paletę; wykonywał realistyczne portrety oraz malował pejzaże z Algierii.

Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się