Aukcja Dzieł Sztuki / 2 maja 2016

5. Władysław Ślewiński | Kwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906?1918

Strona głównaAukcje archiwalneAukcja Dzieł SztukiKwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906?1918
powrót
5
Kwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906?1918

Władysław Ślewiński (1856 Białyń - 1918 Paryż)

Kwiaty w niebieskim wazonie, lata 1906?1918

olej, płótno, 55 × 46 cm
na odwrocie płótna pieczątka: ?WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI/ze spuścizny/ POŚMIERTNEJ?/
podpis: E.Ślewińska; na krośnie namalowane dwukrotnie białą farbą ?121?
Wystawiany i opisywany:
Władysław Ślewiński. Z Pont Aven do Kazimierza. Wystawa w 100-lecie pierwszego pleneru malarskiego w Kazimierzu Dolnym, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, październik 2009 ? styczeń 2010 r., [katalog z wystawy] oprac. Waldemar Odorowski, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierz

"Władysław Ślewiński w ciągu całej swojej twórczości podejmował trzy tematy. Były to: portrety, pejzaże i martwe natury. Te ostatnie stanowiły zazwyczaj bukiety kwiatów w wazonach ceramicznych, ceramika, owoce, umieszczone na przykrytym serwetą stole. Ich tło bywało ?nieokreślone?, sugerując fragment miękko układającej się tkaniny, przeważnie gładniej lub słabo czytelnym deseniu. Pieczątka i podpis Eugenii Ślewińskiej na odwrociu płótna świadczą o pochodzeniu obrazu. Eugenia Ślewińska, z domu Szewców była zamożną Rosjanką. Po rewolucji w Rosji została praktycznie bez środków do życia. Po śmierci artysty w 1918 roku, żona starannie zinwentaryzowała wszystkie obrazy (te na krosnach i same płótna bez krosien), gdyż ? będąc w złej kondycji finansowej musiała opuścić bretoński dom z pracownią w Doëlan (tzw. Zameczek) i przenieść się do Paryża, zabierając ze sobą całą spuściznę męża. Zamieszkała wówczas w pensjonacie rodziny Primel, która opiekowała się nią i zapewne pomagała materialnie. Eugenia Ślewińska cały czas starała się o zorganizowanie wystawy prac męża we Francji i Polsce. Wystawa ta doszła do skutku w warszawie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w 1925 roku. Na wystawie tej eksponowano 68 obrazów ? większość z nich przed wystawieniem należało nabić na krosna i dorobić ramy. Nie wszystkie prace, przywiezione przez Ślewińską do Warszawy wystawiono. Kilka obrazków zakupiono, część żona artysty podarowała mieszkającej w Polsce rodzinie Ślewińskiego (większość tego daru spaliła się w czasie II wojny). Wyjeżdżając z Paryża do Warszawy na otwarcie wystawy, Eugenia Ślewińska resztę prac podarowała rodzinie Primel. Była wówczas ciężko chora i wkrótce zmarła w Warszawie tuż po otwarciu wystawy. Około 150?170 obrazów Ślewińskeigo ? wszystkie, które pozostały po jego śmierci ? opatrzonych jest ?atestem? żony: pieczątką i podpisem. Większość obrazów nie jest sygnowana. Potomkowie tej rodziny wiele podarowali muzeum francuskim (Musée d`Orsay w Paryżu, Musée des Beaux-Arts w Rennes ? stolicy Bretanii, tak związanej ze Ślewińskim) oraz polskim (38 obrazów, głównie Muzeum Narodowemu w Warszawie). Kilka prac Ślewińskiego sprzedano (m.in.. Kolekcje Altschula w USA i Fibaków), aby pokryć koszty konserwacji pozostałych obrazków z kolekcji Primel, które nadal znajdują się w jej posiadaniu. Prof.. Władysława Jaworska w monografii artysty (Władysław Ślewiński, Warszawa 1991) wymienia i reprodukuje kilka obrazów w kolekcji Primel-Buffetaud, w tym dwa obrazy podobne do omawianej tu pracy: ?Kwiaty w dzbanku na stole z galeryjką? (ok. 1916, s. 170, il. 113) i ?Kwiaty polne w wazonie? (ok. 1915, s. 110, il. 80); w tej ostatniej bukiet kwiatów umieszczony jest w identycznym jak w obrazie ? przedmiocie opinii ? wazonie. Ślewińscy, wracając do Bretanii, gdzie mieszkali do 1918 roku, zabrali ze sobą polską służącą ? góralkę Magdalenę, którą zresztą wkrótce traktowali niemal jak członka rodziny (Ślewiński namalował jej portret ? ok. 1911, w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie), ale przypuszczalnie przywieźli też ?pamiątki z kraju?. Obecność polskiej ludowej chusty (Bretonki takich nie używają) przesuwałoby datowanie przedmiotu opinii na lata 1910?1918. "Fragmenty ekspertyzy Barbary Brus-Malinowskiej

Władysław Ślewiński
Przez krótki okres pobierał nauki rysunku w Warszawie w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1888 roku wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął studia malarskie w Akadémie Julian, a następnie w Akadémie Colarossi. Rok później poznał Paula Gauguina oraz artystów z kręgu szkoły Pont-Aven, a znajomość ta wywarła ogromny wpływ na późniejszą twórczość malarską Ślewińskiego. Wraz z francuskim artystą kilkakrotnie jeździł do miejscowości w Bretanii Le Pouldu. W 1898 roku odbył podróż do Hiszpanii. W 1905 roku przyjechał do Polski, a dokładnie do Krakowa i Poronina, gdzie przebywał do 1907 roku. Kilka miesięcy spędził również w Monachium. Przez krótki czas, bo w latach 1908–1910, był profesorem w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Następnie otworzył własną szkołę w swojej pracowni malarskiej. W 1910 powrócił do Francji, gdzie osiadł się już na stałe w Doëlan w Bretanii. Utrzymywał bliskie kontakty ze środowiskiem artystycznym, francuskim i polskim. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim oraz Witkacym, którzy odwiedzali go we Francji. Ślewiński malował głównie pejzaże z widokami brzegów morza a także i z Podhala, Tatr i Kazimierza nad Wisłą, martwe natury oraz portrety, czasem i sceny rodzajowe. Kompozycje malarskie utrzymane w postimpresjonistycznym duchu artysty odznaczały się prostotą. Operował szeroką, przygaszoną paletą barw, uzyskując harmonijny efekt pełen subtelności. Często sięgał po wyraziście zaakcentowany kontur. Cechą charakterystyczną obrazów Ślewińskiego jest cienko kładziona warstwa farby, przez którą można zobaczyć fakturę płótna. Brał udział w wystawach krakowskiego i lwowskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych. Swoje prace od 1896 roku wystawiał również na paryskich Salonach Niezależnych, a także w Warszawie i Wiedniu.
Czytaj więcej
Zapytaj o obiekt
Chętnie odpowiemy na każde pytanie!
+48 58 550 16 05
Treści zawarte w niniejszej witrynie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Sopocki Dom Aukcyjny Sp. z o.o.

ul. Boh. Monte Cassino 43

81-768 Sopot

 

58 550 16 05

Licytuj on-line
dzięki naszej aplikacji!
Google PlayGoogle Playzobacz więcej
Newsletter
Dołącz do newslettera i bądź na bieżąco!
Zapisz się