• Opis
  • 10.
Wlastimil Hofman
1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba
Akt, lat 20-te XX w.

olej, sklejka, 65,5 × 54 cm
sygn. p. d.: Wlastimil Hofman
na odwrocie szkic aktu

Na rynku dzieł sztuki pojawiają się niekiedy szkicowe akty pędzla Hofmana, będące studiami anatomicznymi wykonywanymi podczas warsztatowych wprawek. Rzadkością są natomiast akty, które jako pełnoprawny gatunek malarski, są w pełni ukończonymi realizacjami malarskimi. Sam artysta z rozbawieniem wspomina anegdotę z zajęć z Jackiem Malczewskim podczas swoich pierwszych zmagań z tematem aktu:
„Po dwóch tygodniach teorii – niespodzianka. Malczewski zaprosił na zajęcia do pracowni modelkę. Młoda, pełna naturalności dziewczyna – temat szkicu. Ma dopiero naście lat. Siada tyłem do Sali w pozycji lekko przygarbionej. Na plecach rozrzuca długie, jasne włosy, które utrudniają właściwe uchwyceni figury, wydłużają proporcje. Każdy stara się oddać ją jak najlepiej, aby ściągnąć na siebie możliwie szybko uwagę profesora. Pracuję pilnie, z dużym pietyzmem, ba… nabożeństwem, ale nie jestem z siebie zadowolony. Szkic jest suchy, drętwy. „Praktykantka” siedzi sztywno, nie promieniuje życiem. Patrzę na profesora, który przystanął w pobliżu – i poruszam z niezadowoleniem głową. Podchodzi. Obejmuje mnie w pół i… zagląda mi w oczy. Panuje pełne skrępowania milczenie. Patrzy potem na karton. Nie krzyczy, nie mędrkuje. Uśmiecha się przyjaźnie i zauważa: „Starannie to wszystko wyrysowałeś, ale spojrzyj… ona siedzi niedobrze na d…., a przecież jest młoda, tęskni za życiem. Proszę odwrócić karton i posadzić ją jeszcze raz od nowa”. Wykonuję polecenie. Kilka pociągnięć węglem i osiągam cel. Profesor cały czas mnie obserwuje, jak pracuję i stwierdza: „Dobrze, dobrze! ”. (B. Czajkowski, „Portret z pamięcią”, Wrocław 1971).
Oferowany w katalogu „Akt” jest już w pełni dopracowanym i skończonym dziełem. Portretowana przez Hofmana kobieta ujęta została w luźnej, „otwartej” pozie, zachęcającej do konfrontacji. W młodym ciele ukazana została witalność i afirmacja życia. Być może pod postacią kobiety artysta zawarł swoistą personifikację Wiosny, na co wskazywałyby kwiatowe atrybuty i odznaczająca się na tle burzowego nieba świetlista karnacja postaci.




* Do obiektu zostanie doliczona opłata wynikającą z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 wynosi 3% od kwoty wylicytowanej. W Polsce droit de suite reguluje art. 19-195 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami, zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej dyrektywą 2001/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 września 2001 r. w sprawie prawa autora do wynagrodzenia z tytułu odsprzedaży oryginalnego egzemplarza dzieła sztuki.

Estymacja: 55 000 - 70 000 zł
Cena wywoławcza: 48 000 zł
Wlastimil Hofman
1881 Praga - 1970 Szklarska Poręba
W wieku 16 lat rozpoczął naukę w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. Swoją artystyczną edukację kontynuował w Paryżu w Ecole des Beaux-Art w pracowni Jean-Léon Gérôme?a ? francuskiego malarza i rzeźbiarza akademickiego. Sławę przyniosła Hofmanowi praca zatytułowana Spowiedź, która została wystawiona w 1906 roku w warszawskiej Zachęcie. Podczas wojny kilkakrotnie zmieniał miejsce pobytu, by ostatecznie osiąść w Szklarskiej Porębie, gdzie kontynuował tradycje tamtejszej kolonii artystycznej. Malował głównie portrety oraz sceny o charakterze symbolicznym, pełne nastrojowości oraz religijnych i patriotycznych treści. Prace utrzymane są w intensywnych, nasyconych barwach, które dodatkowo podkreślają głębię ekspresji przedstawienia.