• Opis
Zdzisław Beksiński
1929 Sanok - 2005 Warszawa
Bez tytułu, 1992

olej, płyta pilśniowa, 132 × 98 cm sygn. i dat. na odwrocie: BEKSIŃSKI/1992

To właśnie w późnych latach 80. i w latach 90. Beksiński dochodzi do mistrzostwa. Bardzo
ciekawe są rysowane siatką kolorowych linii głównie formy, a nawet całe kompozycje.
Te wykonane cienkim pędzlem prace łączą to późne malarstwo z rysunkami lat 60. Na
przeciwległym biegunie są z kolei prace, w których dominują niemalże rzeźbiarskie bryły.
A więc widzimy głowy czy torsy malowane tak, jakby odtwarzały istniejące w przestrzeni
rzeźby, których Beksiński już nigdy nie będzie tworzył. Widzimy również inne rozwiązania,
bardziej malarskie – fantomy ludzkie, czasami skłębione w ruchach, gestach, szczątki
tych fantomów przywiązane do słupa, kroczące, stojące czy pędzące konie, rozsypujące
się samoloty, fantastyczną monumentalną architekturę, katedry, unoszące się balony,
jakieś wieże i przede wszystkim obecne w całej twórczości krzyże (…)
Wiesław Banach, Zdzisław Beksiński, wyd. Bosz, 2016 r, s.9

Lokalizacja: Galeria Sztuki Dawnej w Sopocie
Cena: 240 000 zł
Zdzisław Beksiński
1929 Sanok - 2005 Warszawa
Malarz, rzeźbiarz, fotograf, rysownik i artysta posługujący się grafiką komputerową. W latach 1947?1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Początkowo zajmował się fotografią, tworzył m. in. kolaże, tzw. antyfotografie, a także abstrakcyjne reliefy i figury z metalu. Wczesne prace artysty realizowane były w konwencji informelu, malowane reliefowo, grubo kładzioną farbą. Na początku lat sześćdziesiątych w pełni oddał się malarstwu fantastycznemu, wizjonerskiemu, figuratywnemu, starannie malowanemu farbą olejną na płycie pilśniowej. Pierwszy okres tego malarstwa, pod wpływem mistycyzmu wschodniego, któremu wówczas Beksiński hołdował, był pełen symboli, tajemniczych treści i katastroficznej, pełnej grozy atmosfery. W 1977 r. opuszcza Sanok i przenosi się na stałe do Warszawy. Nawiązuje kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 r. Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty.
W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe